Blog

Hvilken type kontorlejemål passer bedst til din virksomhed?

Hvis du overvejer at starte en ny virksomhed op, eller hvis din allerede eksisterende virksomhed har behov for nye kontorlokaler, er det tid til at overveje, hvilken løsning du skal vælge. Der er mange muligheder at vælge mellem og mange forskellige typer af kontorlejemål. I dette indlæg ser vi nærmere på, hvordan du kan finde de helt rette lokaler og den rette type af lejemål til din virksomhed. Så er du godt klædt på til at få de perfekte rammer til dig og dine ansatte.

Traditionelt kontorlejemål eller en alternativ løsning?

Når man vælger sit kontorlejemål, tænker de fleste med det samme på den traditionelle løsning, hvor man ganske enkelt lejer sig ind i ledige kontorlokaler og betaler husleje hver måned. Man behøver dog ikke kun at overveje dette som løsning til sin virksomhed, da der også er mange andre muligheder for at finde lokaler til sine ansatte.

To af de løsninger, der i de seneste år er blevet populære, er kontorfællesskaber og -hoteller. Disse løsninger ligner hinanden ganske meget og har det tilfælles, at de begge beskriver en situation, hvor flere virksomheder opererer side om side under samme tag.

Det giver mulighed for, at man kan udvide sit professionelle og sociale netværk, og at man samtidig kan udveksle idéer og sparre med andre ligesindede. Derudover kan man dele udgifter til fælles faciliteter såsom reception, kantine, mødelokaler, internet og printere.

Hvilken type ejendom skal kontorlokalerne ligge i?

At vælge virksomhedens næste kontorlokaler kræver også, at man tager stilling til, hvilken ejendomstype man foretrækker. Det kan f.eks. være et valg mellem moderne nybyggeri i centrum af byen eller en charmerende landejendom i udkanten af byen eller i en mindre by. Hvilken ejendom man vælger, bør både afhænge af, hvordan man ønsker, at virksomheden skal præsentere sig selv udadtil, og hvilken atmosfære og stemning man vil have i sine kontorlokaler.

Vil du f.eks. gerne bruge ejendommen som en del af virksomhedens markedsføring, er det vigtigt, at den passer til virksomhedens brand og overordnede marketingstrategi. En robotvirksomhed med fokus på moderne teknologi og udvikling passer f.eks. ofte bedre til en moderne ejendom i byen.

Skal virksomheden eje eller leje lokalerne?

En af de andre beslutninger, man skal tage stilling til, når man vælger sine næste kontorlokaler, er, om virksomheden skal eje eller leje lokalerne. Der er fordele og ulemper ved både at eje og leje, og det kan være en vigtig strategisk beslutning, som har økonomiske konsekvenser langt ud i fremtiden.

Undersøg, hvilke fordele og ulemper der er forbundet med både at eje og at leje, og træf din beslutning ud fra dette.

Sådan finder du kontorlokaler som nystartet virksomhed

Er du ejer af en nystartet virksomhed, ved du nok allerede, hvor mange beslutninger der skal træffes, og hvor mange bolde du skal holde i luften på én gang. En af de vigtige beslutninger, man står overfor som nystartet virksomhed, er, hvor virksomheden skal ligge. 

Du har måske allerede kørt din virksomhed hjemmefra i et stykke tid, og forhåbentligt er virksomheden vokset. Med vækst kommer dog ofte et behov for mere plads og muligvis flere ansatte. I denne artikel ser vi nærmere på mulighederne for at finde kontorlokaler for nystartede virksomheder. Vi guider dig også til, hvordan du bedst muligt finder de rette lokaler, og hvad du skal være opmærksom på, når du træffer din beslutning.

Tip 1: Overvej den mest passende kontortype

Når du overvejer nye kontorlokaler til din virksomhed, kan du gå i flere forskellige retninger med forskellige typer af kontor. Overordnet set kan du vælge en af de følgende fire løsninger til din virksomhed:

  • kontor til leje
  • erhvervsejendomme til salg
  • kontorhotel
  • kontorfællesskab.

Vil du have dine egne kontorlokaler til din virksomhed, skal du selvfølgelig først overveje, om du vil eje eller leje lokalerne. For de fleste nystartede virksomheder vil det give god mening at leje lokalerne, da det ikke kræver en stor investering og giver dig mere fleksibilitet til at opsige kontrakten og flytte over i nye lokaler, hvis I vokser endnu mere.

To andre populære løsninger er kontorhoteller og kontorfællesskaber, som i stigende grad benyttes af flere virksomheder. På et kontorhotel kan du leje et bestemt antal pladser, som passer lige præcis til størrelsen på din virksomhed. Det giver dig mulighed for at leje mere eller mindre plads, efterhånden som dine behov ændrer sig. I et kontorfællesskab deler du kontoret med andre virksomheder, og du kan dermed drage fordel af sociale aktiviteter og netværksmuligheder.

Tip 2: Scan markedet og få et overblik

Når du har taget stilling til, hvilken type kontorlokale du foretrækker til din virksomhed, er det tid til at scanne markedet for muligheder. På vores side kan du hurtigt søge efter kontorlokaler i dit lokale område opdelt efter forskellige kontortyper. Det giver dig et hurtigt overblik over mulighederne i dit område, så du har en bedre idé om, hvordan markedet ser ud på nuværende tidspunkt. Besøg eventuelt også Københavns Erhvervshus hvis du leder efter råd som nyopstartet virksomhed i København.

Tip 3: Læs kontrakten grundigt igennem

Har du fundet kontorlokaler i dit område, som passer perfekt til din nystartede virksomhed, er det blevet tid til at skrive under. Inden du skriver under på kontrakten, bør du selvfølgelig læse kontrakten grundigt igennem. Lejeloven er anderledes for erhvervslokaler, så undersøg også dine rettigheder som lejer af kontorlokaler. Hold bl.a. øje med dette i lejekontrakten:

  • bindingsperiode
  • opsigelsesvarsel
  • depositum
  • inkluderede fornødenheder som varme og vand i lejen.

Sådan indretter du dine kontorlokaler

Overvejer du at leje nye lokaler, eller har du allerede nogle, som du ønsker at pifte op? Uanset hvad er det vigtigt at tænke på indretningen, så pladsen bliver brugt bedst muligt. I denne artikel giver vi dig tre forskellige tips til, hvordan du bedst muligt kan indrette dine kontorlokaler og på den måde få mest muligt ud af dem.

Hvad skal de bruges til?

Det første tip, når det kommer til indretning af dine lokaler, er at tænke over, hvad de skal bruges til. Alt efter hvad formålet med dem er, vil det være forskellige ting, du skal lede efter eller tænke over. Er det større kontorlokaler, hvor der skal være plads til at arbejde dagligt, skal du eksempelvis kigge efter borde og stole, så der er god plads til alle medarbejderne i din virksomhed. Her er det en god ide at kigge efter rektangulære borde til din indretning af dine lokaler, da runde og firkantede borde ofte tager mere plads. Med de rektangulære udnytter du altså pladsen bedre. 

Er dine kontorlokaler derimod mindre lokaler, som blot skal bruges til møder, kan det være en god ide at finde et stort bord, hvor der er plads til flere mennesker. Det kan nemlig være, at møderne i dine kontorlokaler skal kunne rumme flere mennesker ad gangen. 

Giv dine kontorlokaler liv med planter

Når du indretter dine lokaler, uanset om de skal bruges til hverdagsarbejde eller møder med kunder, kan grønne planter give en masse liv og charme til et ellers klinisk, hvidt kontor. Planter bringer glæde og giver dermed en oplivende effekt, når du ellers skal koncentrere dig og arbejde effektivt. På samme måde giver det også varme til dine kontorlokaler, som vil blive bemærket af kunder eller andre, som du skal have møde med.

Gør dine lokaler ekstra brugbare

En særlig smart ting, når du lejer kontorlokaler og alligevel skal i gang med indretningen, er at tænke smarte løsninger ind. Det kan være flytbare skillevægge, som deler lokalerne op, så du kan bruge dem til flere ting. Det kan også være at tilføje et smartboard til væggen, hvis lokalerne eksempelvis skal kunne bruges til møder, da dette giver god mulighed for præsentationer til både kunder og kollegaer. Dette leder os tilbage til det første punkt – hvad skal dine lokaler bruges til? For igen, alt efter formålet, vil der være mulighed for en masse smarte løsninger, så du får mest muligt ud af dem.